Loading...
نقد و بررسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

نقد و بررسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن

شنبه 7 فروردین 1400 - 11:19

چه به دنبال پیشرفت خود باشید یا نه، با کاهش تصمیم‌گیری‌های بد در زندگی و درست انتخاب کردن، می‌توانید حالتان را خوب کنید و در زندگی شاهد پیشرفت چشمگیری باشید. برویم سراغ یک پرسش اصلی آیا هنر شفاف اندیشیدن می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت، کمک کند؟ و آیا می‌تواند به شما در انجام کارهای خلاقانه – چه عکاسی باشد چه نوشتن در وبلاگ و ... – کمک کند؟ در ادامه با خزان‌بوک همراه باشید تا به نقد و بررسی کتاب هنر شفاف اندیشیدن بپردازیم و ببینیم می‌توانیم به این پرسش‌ها، پاسخ درستی بدهیم یا نه؟

موضوع کتاب هنر شفاف اندیشیدن چیست؟

کتاب هنر شفاف اندیشیدن توسط رولف دوبلی نوشته شده و هدف آن، کمک به ما برای تصمیم‌گیری بهتر در زندگی‌مان است. با این حال، به جای معرفی رفتارهای جدید، از ما می‌خواهد تا برخی اشتباهات رایج قضاوت کردن را که مدام درگیرش هستیم، تشخیص دهیم و سپس آن‌ها را کنار بگذاریم. این موارد ناشی از تعصبات شناختی است که بیشتر ما متوجه وقوع آن نیستیم اما وقتی به آن‌ها اشاره شود، بسیار واضح و دم دستی به نظر می‌رسند. ممکن است برخی تعصبات شناختی را پیش از این شنیده باشید، اگرچه همه 99 موردی که در کتاب توضیح داده شده را در ادامه نمی‌خواهیم به آن اشاره کنیم.

برخی از این تعصبات شناختی، عبارت‌اند از:

تناقض در انتخاب

تعصب بازماندگی

توهم بدن شناگر

چرا کتاب هنر شفاف اندیشیدن را بخریم؟

کلی روش ساده‌تر به جای کتاب خواندن وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن، خودمان را تقویت کنیم و شاهد پیشرفتمان باشیم – مهم‌ترینشان هم پادکست‌ها و مطالب وبلاگ‌های مختلف می‌باشند! البته، در هر کدام از این‌ها به چند کتاب اشاره می‌شود و کتاب‌های زیادی را هم احتمالاً پیدا می‌کنید که در همه مطالب وبلاگی و پادکست‌ها نامشان برده می‌شود. در میان این کتاب‌ها، نام یک کتاب بیشتر از بقیه تکرار شده است. هنر شفاف اندیشیدن خواندن این کتاب درست مثل قورت دادن آب است. نکته جالب درباره آن این است که هر فصل و موضوعی که شروع می‌کند، بیشتر از 3 صفحه طول نمی‌کشد. همین کوتاه و موجز بودن مطالب باعث می‌شود اتفاقاً خیلی‌ها دلشان بخواهد آن را بخوانند.

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن

پیش از این که هنر شفاف اندیشیدن را بخوانیم، چه فکری ممکن است بکنیم؟

بخش‌های کوتاه کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما کمک می‌کند تا محتوای آن را به سادگی بخوانید و درک کنید. ممکن است حین خواندن کتاب، با تعصبات شناختی‌ای روبه‌رو شوید که پیش از این درباره‌شان نشنیده بودید، کافی‌ست چند صفحه بخوانید و با نمونه‌های واضح و بسیار خوبی که برایتان نوشته شده روبرو شوید تا به طور کامل آن مفهوم تازه را درک کنید و بفهمید. این که بعد از آن مطالعه بیشتری در خصوص آن مفهوم بکنید یا نه، به خودتان بستگی دارد. اگر موردی باشد که خیلی به شما ربطی ندارد، نیازی به مطالعه و تحقیقات بیشتر نیست. 
این رفت و آمدی که می‌توانید نسبت به تعصبات شناختی مختلف داشته باشید، این مزیت را دارد که اگر یک یا چند مورد از آن‌ها، سلیقه‌تان نبود، نیازی نیست وقتتان را درباره‌شان تلف کنید. البته این به این معنا نیست که بخش‌های مختلف این کتاب، ربطی به هم ندارند. هرکسی متفاوت است. بخشی که چشم شما را ممکن است به چیزی مهم باز کند و مرتبط با زندگی‌تان باشد، ممکن است برای دیگری اهمیت چندانی نداشته باشد و برعکس آن نیز صدق می‌کند. به همین خاطر است که می‌گوییم، این کتاب، ارزش خواندن دارد و چه بهتر که همه آن را حداقل یک بار بخوانند.
شکلی که نوشته شده به این معناست که می‌توانید فصل و بخش مورد نظر و مرتبط با خودتان را انتخاب کنید و درباره نحوه اعمال آن در زندگی‌تان فکر کنید. به همین خاطر بود که پیش‌تر گفتیم، این کتاب می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌گیری‌های بد در زندگی‌تان را کم کنید و انتخاب‌های بهتری داشته باشید. هیچ چیزی تغییر نمی‌کند مگر این که با ایده‌هایی جدید با آن روبه‌رو شوید.
اگر به خواندن کتاب‌های روانشناسی علاقه‌مند هستید، خواندن مطلب پرفروش‌ترین کتاب‌های روانشناسی را به شما توصیه می‌کنیم.

چطور از کتاب هنر شفاف اندیشیدن استفاده کنیم؟

برای این که بهره بیشتری از مطالعه کتاب هنر شفاف اندیشیدن ببریم، مهم است که این نکته را در نظر بگیریم که کدام تعصب شناختی‌ای که می‌خوانید، روی جنبه‌های زندگی‌تان تأثیر می‌گذارد و چطور می‌توانید آن‌ها را متوقف کنید. ما نمی‌توانیم به طور مشخص بگوییم که چه کارهایی می‌توانید بکنید تا بیش‌ترین اثربخشی را از این کتاب داشته باشید. برخی تعصبات شناختی نوشته شده در این کتاب به شما کمک می‌کند تا روش‌هایی کاربردی نیز یاد بگیرید و اگر خودتان با خلاقیتی که دارید آن‌ها را به کار بگیرید، احتمالاً به نتیجه مطلوبی خواهید رسید.
در ادامه چند نمونه از آن‌ها را با توضیحات ارائه خواهیم داد. قطعاً این نمونه‌ها، به همه افراد ارتباطی نخواهد داشت اما بالاتر گفتیم، هرکسی به نوبه خودش با بخش یا بخش‌هایی از این کتاب ارتباط برقرار می‌کند.

نمونه‌هایی از تعصبات شناختی

1. تعداد لایک‌هایی که عکس شما در اینستاگرام می‌گیرد، شاخصه دقیقی برای این که بفهمید چقدر آن عکس خوب است یا بد، نیست.
بخش «شواهد اجتماعی» در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما کمک می‌کند تا بفهمید چطور پیگیری تعداد لایک‌ها به جای ساختن سبک شخصی خودتان می‌تواند برای کارتان زیان‌آور باشد. آیا می‌خواهید نسبت به آن چیزی که درست کرده‌اید، رضایت داشته باشید و به خودتان افتخار کنید یا دنبال این هستید که دیگرانی که شما را نمی‌شناسند، تحسینتان کنند؟
2. همه فکر می‌کنند کاری که انجام می‌دهند، بهتر از آن چیزی است که واقعاً انجام داده‌اند.
بخش «توجیه تلاش» در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما کمک می‌کند تا یک قدم به عقب بردارید و با دقت بیشتری مسائل را ببینید. هیچ‌کسی، به اندازه شما با کاری که می‌کنید، ارتباط حسی ندارد. سعی کنید با کنار گذاشتن این ارتباط حسی، کارتان را درست مثل دیگران ببینید.
3. این که در کاری که طبیعتاً خوب هستید، بهترین شوید، راحت‌تر از آن است که سراغ کارهایی بروید که خیلی استعدادی در آن ندارید.
بخش «توهم بدن شناگر» در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما کمک می‌کند تا تلاشتان را روی کاری که فکر می‌کنید به خوبی انجام می‌دهید – نوشتن، عکاسی و ... – متمرکز کنید. 
4. ما بیشتر افرادی که موفق نشده‌اند را نمی‌بینم، به آن‌هایی نگاه می‌کنیم که موفق شده‌اند و فکر می‌کنیم ما هم می‌توانیم!
بخش «تعصب بازماندگی» در کتاب هنر شفاف اندیشیدن به شما کمک می‌کند که بفهمید برای موفق شدن، تنها نباید تسلیم شوید.

کلام آخر درباره این کتاب!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب، ساده خوان بودن آن است و این‌که به راحتی می‌توانید، محتوا و منظور آن را دریافت کنید. همه آن 99 مورد تعصب شناختی موجود در این کتاب قرار نیست روی زندگی‌تان، اجرایی باشد. درنهایت همین را بگوییم که این کتاب می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم‌های بهتری در جنبه‌های مختلف زندگی‌تان بگیرید. 

خرید کتاب هنر شفاف اندیشیدن

مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد