Loading...
8 کتاب روانشناسی که زن‌ها باید بخوانند

8 کتاب روانشناسی که زن‌ها باید بخوانند

شنبه 1 خرداد 1400 - 09:15

«زن» و «زنانگی»؛ این دو کلمه شما را یاد چه چیزی می‌اندازد؟ زنانِ خوشرنگ اینستاگرام یا آن‌هایی که تمام لحظه‌های‌شان به خرید کردن و رسیدگی به ظاهرشان می‌گذرد؟ باید بگوییم که زنانِ بسیاری، امروزه در تلاش هستند که این کلیشه‌های رایج و غالبِ نادرست درمورد خودشان را تغییر بدهند و تصویر دقیق و درستی از خودشان به جهانیان ارائه کنند. در نتیجه، امروزه، مفهوم زن و زنانگی به مفاهیمی همچون تلاش برای اهداف، صلح درونی زنان، توانمندسازی زنان و... در حوزه‌های مختلف گره خورده است. بنابراین ما در کنار فهرست مردانی که دنیا را تغییر دادند، شاهد فهرستی از زنانی هستیم که آن‌ها نیز موجب تغییر و دگرگونی‌های ارزشمند در جهان شدند.
ما در این یادداشت در تلاش بودیم تا فهرستی از کتاب‌های روان‌شناسی در حوزه زنان را به شما معرفی کنیم که هرکدام‌شان راهنمایی کاربردی در جهت بهبود کیفیت زندگی زنان هستند. در اصل هر کدام از این کتاب‌ها، مانیفست زنان موفقی هستند که کُنش فردی و جمعی را بر منفعل ‌بودن ترجیح داده‌اند و برای دگوگونی زندگی شخصی و اجتماعی خود، قدم‌های کوچک و بزرگی برداشته‌اند.

در ادامه با خزان بوک همراه باشید.

1- کتاب ژرفای زن بودن؛ راهنمایی برای یکپارچه‌سازی آنیما و آنیموس

تا به حال خودتان یا زنی در اطرافیان‌تان با وجود موقعیت اجتماعی خوب باز هم احساس آشفتگی و بی‌قراری درونی داشته است؟ موریل مورداک در کتاب ژرفای زن بودن، دقیقا به همین مسئله پرداخته است که چرا زنان با وجود موفقیت‌های اجتماعی فراوانی که برای آن زحمت فراوانی کشیده‌اند، باز هم احساس رضایت ندارند.
او در توجیه و تفسیر این نارضایتی درونیِ زنانِ امروزی، از الگوی سفر کمبل که توسط یونگ بیان شد، استفاده می‌کند. موریل مورداک معتقد است که سفر زن قهرمان درست از لحظه جدایی او از بخش مردانه یعنی جدایی از ارزش‌های سنتی‌ای همچون خانه‌داری، تولد، تربیت فرزند و... شروع می‌شود. او برای خوش‌درخشیدن و همانندشدن در دنیای مردانه تلاش‌های بسیاری می‌کند، اما پس از رویارویی و مواجهه با دشواری‌هایی این سفر و کسب موفقیت، بار دیگر احساس می‌کند که باید به بخش زنانه برگردد. چنین زنی بعد از این تجربه درصدد است تا بخش زنانه و مردانه وجودی‌اش (یونگ از آن‌ها به‌‌عنوان آنیما و آنیموس یاد می‌کند) را با یکدیگر هماهنگ کند و به تعادل برسد.
کتاب ژرفای زن بودن، نوشته موریل مورداک، با ترجمه سیمین موحد توسط انتشارات بنیاد فرهنگ زندگی، روانه بازار نشر شده است.

کتاب زنان زیرک

2- کتاب زنان زیرک؛ پاسخ به سوالِ چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند

کتاب زنان زیرک نوشته شری آرگو کتابی در حوزه روان‎شناسی زنان با موضوع سواد رابطه بین زنان و مردان است. نویسنده در کتاب زنان زیرک در تلاش بوده تا به‌جای ارائه تصویری از زنِ محبوبِ مطیع و بدون واکنش، تصویری دقیق از زنِ آرمانی و قدرتمند ارائه بدهد که می‌تواند در جهت خواسته‌هایش قدمی بردارد، محکم و استوار است و از نه‌گفتن نمی‌هراسد.
کتاب زنان زیرک که در ایران با ترجمه سمیرا ساجدی توسط انتشارات دانژه منتشر شده، به این موضوع می‌پردازد که چرا مردان در پیِ زنانی هستند که قدرتمندانه می‌جنگند و مشتاقانه میل به زنانی دارند که بله‌قربان‌گو نیستند. اگرچه برخی از توصیه‌های کتاب و شواهدش مطابق با فرهنگ جامعه ما نیست، اما هر زنی به‌فراخور جهان‌بینی و طرز تفکر خود می‌تواند از خواندن کتاب بهره‌ای ببرد و در روابطش با مردان بازنگری عمیقی داشته باشد. کتاب زنان زیرک (چرا مردان عاشق زنان زیرک می‌شوند) در فهرست «کتاب‌هایی که زندگی‌تان را دگرگون خواهد کرد» جای دارد و جزو کتاب‌های پرفروش نیویورک‌تایمز نیز بوده است.

خرید کتاب زنان زیرک با تخفیف

3- کتاب 13 کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند؛ بایدها و نبایدهایی برای زنان

«13 کاری که زنان دارای ذهن قوی انجام نمی‌دهند» عنوان کتابی است از ایمی مورین و ترجمه منصور بیگدلی. این کتاب نیز که در دسته کتاب‌های روان‌شناسی زنان قرار دارد، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، راهنمای دستوری جامع و کاملی برای زنان در جهت افزایش اعتمادبه‌نفس، عزت نفس و خودباوری است. دستورالعمل‌ها و 13 کاری که نویسنده در این کتاب از آن‌ها یاد می‌کند، عموما برای همه ما آشنا هستند و از ضرورت آن‌ها و تاثیرشان بر زندگی شخصی آگاهیم اما کمتر پیش می‌آید که به آن‌ها جامه عمل بپوشانیم.
ایمی مورین در این کتاب به تفصیل به توضیح این 13 کار می‌پردازد و راهکارهایی عملی نیز برای آن ارائه می‌دهد. برخی از این 13 کار عبارت‌اند از: آن‌ها خود را با دیگران مقایسه نمی‌کنند، آن‌ها از چالش‌های سخت دوری نمی‌کنند، آن‌ها سکوت نمی‌کنند، آن‌ها موفقیت خود را کم‌اهمیت جلوه نمی‌دهند و ... .

کتاب زنان شیفته

4- کتاب زنان شیفته؛ راهنمای بازنگری در روابط عاطفی زنان

آیا تا به حال این احساس را داشته‌اید که توان عاطفی و احساس‌تان را در مسیر اشتباهی خرج کرده‌اید؟ احتمالا زن‌های زیادی در مقطع‌هایی از زندگی‌شان چنین احساسی را تجربه‌ کرده‌اند. کتاب زنان شیفته (روان‌شناسی محبت بی‌تناسب) نوشته رابین نوروود دقیقا به این موضوع اشاره دارد و در تلاش برای آگاه کردن زنانی است که به‌بهانه ابراز عشق و مهرورزی، ارزش‌های انسانی خود را زیر پا می‌گذارند و در موقعیت‌های عاطفی‌ای قرار می‌گیرند که به‌شدت به روانِ آن‌ها آسیب می‌زند.
اگر شما هم زنی هستید که تمام هم‌وغم‌تان رضایت همسر یا شریک عاطفی‌تان است، باید بدانید که نام این دغدغه «عشق» نیست؛ بلکه هراس است. و رهاشدن از این هراسِ خواستنی‌نبودن و ابراز محبت بی‌قید و شرط نیازمند آگاهی است که با خواندن این کتاب، به آن دست پیدا می‌کنید. کتاب زنان شیفته که در سال 1398 با ترجمه مهدی قراچه‌داغی توسط نشر پیکان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت، دارای 9 فصل با عنوان‌های زیر است: «عشق ورزیدن به مردی که محبت شما را بی‌جواب می‌گذارد»، «برایت رنج می‌کشم تا دوستم بداری»، «نیاز به موردنیاز بودن»، «همخوانی»، «مردانی که زنان شیفته را انتخاب می‌کنند»، «دیو و دلبر»، «وقتی اعتیادها یکدیگر را تغذیه می‌کنند»، «مردن به خاطر عشق» و «راه بهبود».

5- کتاب وقتی زنان بخواهند؛ روایت سرگذشت زنان موفق

هیچ توضیح و معرفی‌ای درباره کتاب وقتی زنان بخواهند، از زبان خود نویسنده کامل‌تر نیست. گریس بانی درباره کتابش این‌طور گفته است: «کتاب وقتی زنان بخواهند روایت و معرفی بیش از یک‌صد تن از مستعدترین زنانی است که آن‌ها را می‌شناختم. این زنان از مادر، دختر، غول‌های رسانه‌ای و خانه‌های مد، تا شاعران و نقاشان الهام‌بخش، نمونه‌هایی درخشان از آن چیزی هستند که می‌توان با پشتکار و حمایت یکدیگر به آن نائل شد. کسب‌و‌کارهای این کتاب متنوع هستند: شرکت‌های نوپا تا شرکت‌هایی با چندین دهه تجربه، شوهای تک‌زنه تا مؤسسات عظیم‌تری با صدها کارمند. کل آمریکا را برای مصاحبه رودررو با بیشتر این زن‌ها زیر پا گذاشتم. آن لحظاتی که به شنیدن و یادگرفتن گذشت برای دهه‌های آینده، الهام‌بخش من بود و انگیزه‌ای شد برای تغییر روش مدیریتِ کسب‌وکارم و تمرکز تازه‌ای را بر جامعیت و ارائه محفلی برای بیان ماجرای هریک از افراد با زبان خودشان در اختیارم گذاشت.»
این کتاب که می‌توان موضوع آن را مربوط به حوزه توانمندسازی زنان دانست، گفت‌وگومحور است و همین شیوه باعث نزدیکی مخاطب و زنانِ کتاب می‌شود. از طرفی نویسنده فقط به معرفی زنان نمی‌پردازد؛ بلکه به راهکارهایی آن‌ها برای رسیدن به موفقیت نیز اشاره می‌کند.کتاب وقتی زنان بخواهند نوشته گریس بانی که انتشارات کتاب کوله‌پشتی ترجمه و چاپ آن را برعهده داشته است، علاوه‌بر این که در فهرست «کتاب‌هایی که زندگی‌تان را دگرگون می‌کند» جای دارد، در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز نیز قرار دارد.

خرید کتاب وقتی زنان بخواهند با تخفیف

کتاب زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

6- کتاب زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند؛ بازگشت زنان به طبیعت ذاتی‌شان

در توضیح عنوان کتاب «زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند» که انتشارات پیکان با ترجمه سیمین موحد منتشر کرده، این‌طور آمده است: «در درون هر زنی یک زن وحشی زندگی می‌کند. همان زنی که دارای نیروی قدرتمندی آکنده از بصیرت، شور، خلاقیت و است. زن وحشی، طبیعت غریزی زنان را نشان می‌دهد که امروزه در حال انقراض است.»
دکتر کلاریسا پینکولا استس، نویسنده کتاب، که یکی از پیروان مکتب یونگ است، ابتدا به بیان قصه‌های پریان، افسانه‌های شفاهی و قصه‌های بومی می‌پردازد و بعد با استفاده از نظریات یونگ، تحلیل روان‌شناسانه از این قصه‌ها ارائه می‌دهد. او در تلاش است که با این قصه‌پردازی‌ها زنِ امروز را با زنِ وحشی درون خود آشتی دهد. یکی از منتقدان در مورد کتاب زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند، گفته است: «این کتاب به ما می‌آموزد که چطور یاد بگیریم به خود عشق بورزیم و زن وحشی را به‌‌عنوان درمانگر درونی خودمان بپذیریم. دکتر استس در این کتاب دست به خلق ادبیات جدیدی زده است. این روان‌شناسی زنان به اصیل‌ترین شکل خود است که بر پایه‌ دانش روح استوار است.»

7- کتاب روان‌شناسی زنان؛ تمام آن‌چیزی که یک زن باید بداند

کارن هورنای نامی آشنا در حوزه روان‌شناسی زنان است. او در این کتاب به روایت مشاهدات و تجربیات بالینی‌اش در حوزه درمان روانی زنان می‌پردازد و در توضیح مسائل، هم به نظریات خود و هم نظریات فروید نیز گوشه‌نظری دارد. کارن هورنای در کتاب روان‌شناسی زنان به موضوعاتی کمترپرداخته‌شده نظیر مشکلات و تنش‌های ذهنی مادران، عدم اطمینان میان جنسیت‌ها، مازوخیسم زنانه، نیاز بیمارگونه به عشق، زن‌هراسی، وسواس و احساس حقارت زن نسب به مرد و... می‌پردازد.
این کتاب به‌دلیل اهمیتش با همین عنوان با سه‌ترجمه متفاوت از سه نشر منتشر شده است، اما پیشنهاد ما ترجمه سهیل سمی از انتشارات ققنوس است که زبانی ساده و همه‌فهم دارد.

خرید کتاب روان‌شناسی زنان با تخفیف

کتاب جسم زن جان زن

8- کتاب جسم زن جان زن؛ روان سالم در بدن سالم

همه ما از این موضوع آگاهیم که جان و تن ما کاملا منطبق و در ارتباط با یکدیگر هستند. آسیب و بیماری در هر کدام‌مان، خیلی زود باعث تشویش و ناآرامی دیگری می‌شود. مثلا کافی‌ست کمی استرس داشته باشیم، بعد به‌خوبی تاثیر آن را بر پوست، خواب شبانه و سردردها می‌بینیم. کریستین نوتراب به‌عنوان پزشک زنان و زایمان در این کتاب به روایت تجربیات خود و زنان مراجعش می‌پردازد. کتاب جسم زن جان زن، علاوه‌بر این‌که تشریح آناتومی زنان و ویژگی‌های روحی و جسمی‌شان است، با تاکید به این نکته اشاره می‌کند که بیشتر بیماری‌های جسمی ما ناشی از حسِ بدِ ما به تن‌مان است. نویسنده در تلاش است تا زنان را با تن و روان‌شان آشتی دهد تا خودشان برای ترمیم زخم‌های روحی و بیماری‌های جسمی‌شان آستین بالا بزنند؛ چراکه برای شفایافتن گاهی به داروهای شیمیایی نیازی نیست.
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

  • ما در عصری به‌سر می‌بریم که باید بیاموزیم با انتخاب آگاهانه بچه‌دار شویم؛ نه این‌که فقط بخواهیم خلأهای درون‌مان را پر کنیم یا این‌که به این وسیله، مردی را نگه داریم.
  • هاوارد تورما می‌گوید: از خودتان نپرسید دنیا به چه چیزی نیاز دارد؛ بلکه بپرسید چه چیزی شما را زنده می‌کند و بعد بروید آن را انجام دهید. چون چیزی که دنیا به آن نیاز دارد، این است که انسان‌ها زنده شوند.

این فهرست می‌توانست همچنان ادامه‌دار باشد و به معرفی کتاب‌های بیشتری بپردازیم، ولی متاسفانه مجالی برای معرفی همه آثار منتشرشده در حوزه روان‌شناسی زنان وجود ندارد. بنابراین به معرفی همین کتاب‌های پرفروش که با اقبال زنان مواجه شده‌اند، اکتفا کردیم. قطعا شما نیز در این زمینه کتاب‌های زیادی با عنوان‌های متفاوت و جذاب خوانده‌اید. اگر کتابی برای شما مفید و کارآمد بوده است، برای ما درباره‌‌اش بنویسید. ما از خواندن تجربه‌های مطالعاتی شما استقبال می‌کنیم.

مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد