Loading...
5 کتاب که برای تربیت کودکان لازم‌تان می‌شود

5 کتاب که برای تربیت کودکان لازم‌تان می‌شود

دوشنبه 24 خرداد 1400 - 11:04

تربیت کودکان همیشه برای والدین دغدغه‌ای بزرگ و مهم بوده و هست. روش‌های زیادی برای تربیت کودکان وجود دارد که والدین می‌توانند از آن‌ها بهره ببرند تا فرزندشان را در مسیر درست زندگی قرار دهند.
تربیت کودکان در ابتدا سخت و دشوار به نظر می‌رسد، اما اگر همراه با آگاهی و دانش باشد می‌تواند لحظات لذت بخشی را برای کودک و والدینش رقم بزند. ما در خزان بوک قصد داریم 5 کتاب برای تربیت کودکان به شما معرفی کنیم که شما را در تربیت کودکان کمک خواهد کرد. همراه خزان بوک باشید.

کتاب به بچه‌ها گفتن؛ از بچه‌ها شنیدن

کتاب به بچه‌ها گفتن ازبچه‌ها شنیدن کتابی‌ست در باب بهبود مهارت‌های ارتباطی والدین با فرزندانشان. بارها پیش آمده در مقابل یک موقعیت یا یک اتفاق عادی کودکان واکنشی را از خود نشان می‌دهند که یا نادرست است و یا مطابق با انتظارات والدین نیست. در این مواقع واکنش والدین چیست؟ اغلب تنبیه کردن به شیوه‌های مختلف را برای بهبود رفتار کودک در نظر می‌گیرند، مخصوصا که کودک با لجبازی رفتار خود را ادامه دهد. اما کتاب تاکید دارد که باید بروز واکنش صحیح جایگزین تنبیه کردن شود.
کتاب از طریق تمرین‌های متعددی که در نظر گرفته به والدین آموزش می‌دهد چگونه رفتار و واکنش کودک را درک کنند، با آن درست و صحیح برخورد کنند و چگونه حس امنیت و دوستی به کودک دهند تا بتوانند واکنش کودک را درک و یا اصلاح کنند.
آنچه که از دید ادل فیبر و الین مازلیش، نویسندگان کتاب اهمیت دارد پذیرش احساسات کودکان توسط والدینشان است. کتاب در 7 فصل تنظیم شده: کمک به کودکان برای روبه‌رو شدن با احساسات‌شان، ایجاد حس همکاری، جایگزین‌های تنبیه، تقویت کردن حس استقلال، تحسین، آزاد کردن کودکان از نقش بازی کردن و فصل آخر همه را کنار هم بگذارید.
نویسندگان این کتاب تاکید بسیاری روی با صبر و حوصله خواندن کتاب و حل تک تک تمرین‌های آن دارند؛ همینطور از والدینی که کودکان هم سن و سال دارند می‌خواهند که با هم به مطالعه بپردازند و در مورد نتایج تمرین‌ها با هم گفت و گو کنند. برای تربیت کودکان لجوج خواندن کتاب به بچه‌ها گفتن ازبچه‌ها شنیدن منتشر شده از نشر دایره بسیار می‌تواند مفید باشد.

کتاب شادترین کودک محله

کتاب شادترین کودک محله

والدینی که شاد نیستند و نمی‌توانند زندگی مثبت و رو به جلویی برای خود و فرزندانشان رقم بزنند، کودکانی هستند که در گذشته آنطور که باید و شاید در پرورششان وقت صرف نشده است.
حال اگر این والدین بخواهند برای رشد و پرورش فرزند خود با تمام توان تلاش نکنند، این چرخه معیوب را ادامه خواهند داد. والدینی که فرزند 9 ماهه تا 4 ساله دارند، باید زمانی را صرف مطالعه کتاب شادترین کودک محله کنند تا بتوانند قدم بلندی در راستای تربیت صحیح کودک خود بردارند.
کمک به رشد همزمان جسم و روح کودک‌، از ویژگی‌های این کتاب است چرا که نویسنده کتاب دکتر هاروی کرپ، پزشک متخصص اطفال می‌باشد. او در این کتاب تلاش کرده تا مشاهدات سال‌های فعالیتش را در قالب راهکارهای مفید برای والدین جمع آوری کند. البته که این کتاب را نمی‌توان جایگزین استفاده از مشورت پزشک کودک کرد، اما دکتر هاروی توصیه‌های پزشکی مفیدی در کتاب آورده که بسیار می‌تواند کمک کننده باشد.
والدین با خواندن کتاب شادترین کودک محله می‌آموزند چگونه رفتارهای خوب کودک را تقویت کرده و چگونه باید رفتارهای نامناسب او را تغیر دهند. مطالبی که کتاب در مورد آن‌ها صحبت می‌کند در قالب مواردی چون علت رفتار بچه‌ها، اصول برقراری ارتباط با آن‌ها، چگونگی برخورد برای تقویت رفتارهای خوب، پرهیزاز رفتارهای آزاردهنده و جلوگیری از بروز رفتارهای غیرقابل قبول می‌گنجد.
کتاب از آموزش مهارت‌های ساده و کوچک مثل چگونگی آرام کردن کودک هنگام گریه شروع می‌کند تا به مباحث چالش برانگیزتری برسد. در راستای تربیت کودکان خواندن چندین باره کتاب شادترین کودک محله که از انتشارات کتاب پنجره منتشر شده می‌تواند راه‌گشا باشد.

خرید کتاب شادترین کودک محله با تخفیف

کتاب بچه‌هايمان به ما چه می‌آموزند؟

کتاب بچه‌هايمان به ما چه می‌آموزند؟

کتاب بچه‌هايمان به ما چه می‌آموزند؟ را یکی از جالب‌ترین کتاب‌های حوزه تربیت کودکان می‌توان دانست. موضوعی که پيرو فروچی، نویسنده کتاب به سراغ آن رفته موضوعی بدیهی اما پنهان مانده از نظر والدین است.
همه فکر می‌کنند در طول زندگی یک کودک این والدین‌اند که مدام در حال آموزش رفتارها و مهارت‌ها به کودک خود هستند؛ باور دارند این جاده یک طرفه دست کم تا بزرگسالی کودک ادامه دارد، اما کتاب نشان می‌دهد این جاده اصلا یک طرفه نیست بلکه کودکان هم مدام در حال آموزش به والدین خود هستند بدون آنکه والدین متوجه آن باشند.
هر رفتاری که کودکان از خود بروز می‌دهند بازتاب مستقیم رفتار والدین است. اگر رفتار و عملکرد کودک خوشایند نیست دلیلش را نباید هیچ جایی جستجو کرد جز عملکرد والدین. بچه‌ها آموزگاران خوبی برای مادر و پدرشان محسوب می‌شوند چون آینه تمام نمای آنان هستند، به شرط آنکه والدین به این بینش و آگاهی برسند.
با دیدگاهی که کتاب ارائه می‌دهد می‌توان درک کرد که تربیت کودکان یک مسیر لذت بخش است که می‌تواند همزمان به رشد شخصیت کودک و والد پابه‌پای یکدیگر منجر شود. هر لحظه ارتباط با کودکان فرصت مغتنمی برای رشد و تغییر چه برای والدین کودک و چه برای دیگر بزرگسالانی است که به نوعی با کودکان در ارتباط هستند.
کتاب بسیار روان و شیرین نوشته شده و موقعیت‌های مختلفی برای مثال در آن ذکر شده که خواندن کتاب را لذت بخش‌تر کرده است. کتاب بچه‌هايمان به ما چه می‌آموزند؟ از نشر نی منتشر شده و به راحتی قابل تهیه است.

کتاب کودک، خانواده، انسان

کتاب کودک، خانواده، انسان

کتاب کودک، خانواده، انسان با تمرکز بر توجه به احساسات کودکان نوشته شده. نویسندگان کتاب خانم‌ها ادل فيبر و ايلين مزليش که خود مادر نیز هستند با تجربه‌ و مطالعه چندین ساله‌ای که در زمینه فرزندپروری داشته‌اند اقدام به نوشتن این کتاب کرده‌اند. آنچه که در کتاب روی آن تاکید می‌شود این باور است که تربیت کودکان اصلا کار پیش‌پا افتاده‌ای نیست و باید برای بهتر انجام دادن آن تلاش کرد و مدام در حال کسب آگاهی بود.
زبان کتاب به شدت ساده، قابل فهم و روان است به طوری‌که همه والدین با هر سطحی از دانش و سواد به خوبی می‌توانند آن را درک کرده و از راهکارهای آن استفاده کنند. کتاب بیان می‌کند که توجه به همه احساسات کودکان اهمیت دارد حتی احساسات منفی آن‌ها.
والدین باید یاد بگیرند به جای مقابله با احساسات منفی کودک آن را درک کنند و در مورد آن با کودک گفت‌وگو کنند. نویسندگان در کتاب موقعیت‌های مختلف و بیشماری را چه از خانواده خود و چه از مشاهدات خود مثال می‌زنند تا خواننده بهتر موقعیت را درک کرده و راهکار مقابله با آن را پیدا کنند.
کتاب شامل 2 بخش اصلی کودکان انسان‌اند و والدین انسان‌اند است که در هر بخش سعی دارد تضاد احساسی بین والدین و کودکان را پیدا کند و برای آن راهکار مقابله‌ای ارائه دهد. نشر نی کتاب کودک، خانواده، انسان را منتشر کرده است.

خرید کتاب کودک‏، خانواده‏، انسان با تخفیف

کتاب مادر کافی

کتاب مادر کافی

والدین می‌توانند از رشد و بزرگ شدن فرزندانشان مخصوصا در کودکی لذت ببرند به شرط آنکه بدانند چگونه در شرایط حساس و یا در مقابل مشکلاتی که برای کودک پیش می‌آید خود را نبازند.
در کتاب مادر کافی در مورد همین موقعیت‌های حساس و اضطراب‌های ناشی از آن برای والدین صحبت می‌شود. این موقعیت‌های حساس از مشکل در غذاخوردن و یا شب ادراری‌های کودک گرفته تا رفتارهای پرخاشگرانه و واکنش‌های اخلاقی او، همه و همه در این کتاب ذکر و برای آن راه حل ارائه می‌شود. دوره‌ی تربیتی کودکان که در کتاب مادر کافی بررسی می‌شود 5 سال ابتدایی زندگی کودک است، سال‌هایی مهم که اغلب چالش‌های فراوانی برای والدین به همراه دارد.
از نظر جو فراست، نویسنده این کتاب عدم مقابله صحیح با این چالش‌ها فقط به علت عدم آگاهی ودرک موقعیت‌ها است؛ دانستن نحوه حل مشکلات بسیار کمک می‌کند که والدین خاطره خوبی از این دوره تربیتی کودک خود داشته باشند. کتاب دوره سنی کودکان را به چند بخش تقسیم می‌کند از تولد تا 6 ماهگی، 6 تا 18 ماهگی، 18 ماهگی تا 3 سالگی و 3 تا 5 سالگی؛ سپس با توجه به خواسته‌ها و چالش‌هایی که ممکن است در هر دوره پیش بیاید توصیه‌هایی کاربردی به والدین می‌کند. کتاب مادر کافی که از انتشارات زوار منتشر شده برای تمام والدینی که در مقابله با مشکلات کودکانشان دچار اضطراب می‌شوند و نمی‌توانند اوضاع را کنترل کنند می‌تواند بسیار مفید باشد.

شما هم جزو آن دسته از والدینی هستید که تربیت کودکان را بسیار امر مهمی می‌دانید؟ معتقدید آگاهی از راهکارهای تربیتی تاثیر مثبتی در آینده فرزندانتان دارد؟ کتاب‌هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم می‌تواند در این زمینه شما را یاری کند.
اگر نظراتی در مورد این کتاب‌ها دارید خوشحال می‌شویم آن‌ را با ما و دیگر والدین به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد