Loading...
در باشگاه پنج صبحی‌ها عوض شوید

در باشگاه پنج صبحی‌ها عوض شوید

پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 10:17
با شنیدن باشگاه پنج صبحی ها اولین چیزی که به ذهن شما می‌رسد، چیست؟ بلندشدن از خواب در ساعت پنج صبح؟ سحرخیزی؟ شروع روز از ساعت 5 صبح؟ 
درست است، هرچیزی که درباره سحرخیزی یا بیدارشدن در ساعت‌های اولیه روز به ذهن شما برسد، جواب این سوال است. باشگاه پنج صبحی ها عنوان کتابی است که قصد داریم در این نوشته به معرفی آن بپردازیم. نویسنده در کتاب باشگاه پنج صبحی ها در تلاش است تا شما را به عضویت در این باشگاه تشویق کند تا شگفتی‌های آن نصیب لحظه‌های شما هم شود. پس برای درک این باشگاه، اهداف و مزایایی که دارد، عضو باشگاه پنج صبحی ها شوید و در ادامه همراه ما باشید.

کتاب باشگاه پنج صبحی ها را بخوانید؛ به عضویت باشگاه دربیایید

کتاب «باشگاه پنج صبحی‌ها» نوشته «رابین شارما»، همان‌طور که از عنوان آن برمی‌آید، درباره مزایای سحرخیزی و تاثیر آن در توسعه فردی است. این کتاب روایت آشنایی و دیدار دو غریبه، یکی کارآفرین و دیگری هنرمند، با مرد ثروتمندی است که در نگاه اول، مردی معمولی و فقیر به‌نظر می‌رسد.
ماجرا از آنجایی آغاز می‌شود که این کارآفرین و هنرمند به‌دلیل رکود و احساس شکست در کارشان در یک همایش با سخنرانی یکی از افراد موفق حضور پیدا می‌کنند و حضور در این همایش، باعث آشنایی آن‌ها با این مرد می‌شود که در ادامه داستان، مثل یک مشاور توسعه فردی به آن‌ها کمک می‌کند تا بار دیگر با برنامه‌ریزی تازه و قدر دانستن ساعت‌های اولیه هر روز، کیفیت زندگی‌شان را ارتقاء ببخشند و به موفقیت دست پیدا کنند. رابین شارما در کتابش با تاکید بسیاری از مزایای پنج صبح و شروع روز از همین ساعت می‌گوید و از آن به‌عنوان ضربان تپنده جهان یاد می‌کند. 
رابین شارما موضوع کتابش را این‌طور توضیح می‌دهد: «باشگاه پنج صبح، بر اساس مفهوم و روشی است که به‌مدت 20 سال به کارآفرینان برتر، مدیران ارشد شرکت‌های بسیار مشهور، سوپراستارهای ورزشی، افراد برتر حوزه موسیقی و اعضای سلطنتی تدریس می‎‌کنم. من این کتاب را در مدت اقامتم در ایتالیا، آفریقای جنوبی، کانادا، سوئیس، روسیه، برزیل و جزیره موری¬تیوس نوشته‌ام. گاهی موضوعات و محتوای این کتاب، خیلی راحت به ذهنم می‌‎آمدند و گاهی برای ادامه دادن کتاب، با سختی‌هایی روبه‌رو می‌‎شدم. گاهی اوقات، می‌خواستم پرچم سفید را بالا ببرم و تسلیم شوم و گاهی این مسئولیت‌پذیری، من را به ادامه دادن تشویق می‎‌کرد».

خرید کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها با تخفیف

چرا ساعت پنج صبح؟

احتمالا شما هم تجربه‌اش را دارید که ما در طول روز با بمباران‌های اطلاعاتی مواجه هستیم. شبکه‌های مجازی، شلوغی وسایل حمل‌ونقل عمومی، صحبت‌های همکاران‌مان در محل کار، همه و همه مدام باعث پر‌ش‌های ذهنی و عدم تمرکز ما روی موضوعی خاص می‌شوند. تحقیقات علمی بسیاری نشان داده است که انجام هر کار مفید در ساعت‌های اولیه صبح تاثیر مفید چندبرابری دارد. 

اگر خودمان را ملزم کنیم که ساعت 5 صبح از رخت‌خواب بیرون بیاییم، در این ساعت فرصت طلایی برای تمرکز روی فعالیتی را خواهیم داشت که تاثیر مثبتی بر زندگی‌مان دارد، زیرا در این ساعت ذهن در حداقل‌ترین حالت حواس‌پرتی و عدم تمرکز قرار دارد.

کتاب باشگاه پنج صبح ها

مرد میلیاردر در کتاب پنج صبحی‌ها به‌ عنوان شخصیت اصلی و راهنمای داستان این‌طور درباره تاثیر و چرایی پنج صبح توضیح می‌دهد: «هنگامی که شما ساعت 5 صبح آرامی را شروع می‌کنید، قشر پیشانی مغز که بر عمل تفکر استدلالی تاثیرگذار است، موقتا خاموش می‌شود. بنابراین هیچ تمایل ذهنی برای احساس نگرانی، استرس و تمایل به تجزیه تحلیل در شما وجود نخواهد داشت. همچنین، آرامش صبحگاهی باعث انتقال‌های عصبی دوپامین و سروتونین می‌شود. در نتیجه، شما با انرژی کامل و متمرکز، همراه با عالم طبیعت وارد جریان زندگی می‌شوید».

قانون 20/20/20 چیست؟

نویسنده در کتاب باشگاه پنج صبحی ها به قانونی به‌نام 20/20/20 اشاره می‌کند. این قانون طبق گفته مرد میلیاردر به چه معناست؟ این قانون روی این نکته تاکید دارد که همه ما در آغاز روز به 20 دقیقه برای حرکت، 20 دقیقه برای تامل و 20 دقیقه برای رشد احتیاج داریم و در طول کتاب درباره کیفیت و چگونگی داشتن این قانون صحبت می‌کند. برای مثال طبق توصیه او، اولین قدم برای پایبندی به این قانون، حرکت یا انجام یک تمرین شدید بدنی که منجر به عرق کردن شود، به مدت 20 دقیقه است.

نویسنده به‌طور مفصل درباره بخش‌های دیگر این قانون و چگونگی پایبندی و عمل به آن هم توصیه‌هایی دارد.

خواندن کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها را به چه کسانی پیشنهاد می‌کنیم؟

اگر فکر می‌کنید برای رسیدن به موفقیت هزار راه وجود دارد و شما همه راه‌های را رفته‌اید و موفقیتی نصیب‌تان نشده است، باید بدانید که این کتاب مناسبِ شماست. نویسنده در این کتاب به روایت قصه مرد میلیاردی می‌پردازد که دستاوردها و موفقیت‌های خود را نه به‌ خاطر داشتن استعدادهای ذاتی خود و صرف ساعت‌های طولانی برای کار کردن، بلکه با داشتن یک برنامه صبحگاهی منظ در ساعت 5 صبح به دست آورده بود. داشتن این برنامه روزانه باعث شده بود که تمرکز ذهنی او برای شروع باکیفیت هر روزش و همین‌طور انجام کارهایش بیشتر از قبل شود. جدا از تقویت و ارتقای عملکردهای ذهنی‌اش، او در تلاش بود تا آمادگی جسمانی خود را نیز افزایش دهد. زیرا به‌خوبی می‌دانست که ذهن سالم در بدنی سالم است. 

درباره رابین شارما؛ نویسنده کتاب باشگاه پنج صبحی‌ها

رابین شارما

رابین شارما (Robin Sharma) نویسنده و سخنرانی انگیزشی است که به‌ عنوان یکی از سخنرانان برتر جهان در زمینه رهبری و توسعه فردی نیز شناخته می‌شود. او جز کتاب پنج صبحی‌ها، نویسنده کتاب «راهبی که فِراریش را فروخت» است که این کتاب به بیش از 70 زبان دنیا ترجمه شده ‌است. همچنین او به ‌عنوان مشاور با شرکت‌های بزرگی نظیر جنرال موتورز و پاناسونیک نیز همکاری داشته است.

جملاتی از کتاب پنج صبحی‌ها

من انتظار دارم زندگی کنم اما یک بار. بنابراین، اگر بتوانم، مهربانی می‌کنم یا هر کار خوبی را که بتوانم برای هر شخص دیگری انجام می‌دهم. اجازه دهید اکنون این کار را انجام دهم و آن را به تعویق نیندازم، زیرا دیگر نمی‌توانم این راه را پشت سر بگذارم.

مردان بزرگ با آنچه ذاتی است زندگی می‌کنند، با آنچه سطحی است نمی‌مانند، به واقعیت‌ها توجه دارند و با آنچه نمایشی است باقی نمی‌مانند. یکی را رها می‌کنند و دیگری را نگه می‌دارند.

کودک برای باور کردن آنچه باورنکردنی است، مشکلی ندارد. نابغه و دیوانه هم مشکلی ندارند. تنها من و تو هستیم که با مغزهای بزرگ و دل‌های کوچک‌مان تردید می‌کنیم؛ بیش از اندازه می‌اندیشیم و در شک فرو می‌رویم.

اگر این مقاله را تا انتها خواندید، یا کتاب باشگاه پنج صبحی ها را خوانده‌اید یا می‌خواهید در این باشگاه عضو شوید. خوشحال می‌شویم نظرات خود در مورد این کتاب را با ما و خزان بوکی‌ها در میان بگذارید.

مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد