Loading...
خلاصه کتاب پیگیر اخبار نباشید

خلاصه کتاب پیگیر اخبار نباشید

پنجشنبه 21 اسفند 1399 - 13:38

چقدر پیگیر اخبار هستید؟ این روزها ما خبرهای داغ رسانه‌ای را بیشتر از همیشه دنبال می‌کنیم. اخبار رسانه‌های مختلف، جستجوی اینترنتی، نشریات متفاوت همگی باعث شده تا ما به راحتی از اخبار کشورمان و سراسر دنیا با خبر باشیم. اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که این همه پیگیر بودن اخبار دنیا چه سودی برای ما داشته است؟ من به واسطه‌ی این اطلاعاتی که هر روز دنبالش می‌گردم به چه نفعی رسیدم؟ آیا به بهتر زندگی کردن من کمک کرده است؟ در کتاب پیگیر اخبار نباشید می‌توانید برای این سوال‌ها پاسخی بیابید. با خزان بوک همراه باشید تا این کتاب جذاب را با هم بررسی کنیم.

معرفی کتاب پیگیر اخبار نباشید

نویسنده‌ی کتاب پیگیر اخبار نباشید رولف دوبلی، در سال 2019 این کتاب را منتشر کرد. نویسنده پیش از این کتاب‌های موفقی از جمله هنر شفاف اندیشیدن و... را نوشته است. کتاب پیگیر اخبار نباشید در ارتباط با مهارت‌ها و نگرش روانشناسانه‌ی زندگی می‌باشد. دوبلی خبرخوانی مداوم را یک نوع مرض می‌داند که افراد را با خواندن کتاب پیگیر اخبار نباشید، به ترک آن کمک می‌کند.

عادل فردوسی پور به همراه بهزاد توکلی نیشابوری و علی شهروز ستوده ترجمه‌ی این کتاب مشهور را به عهده گرفتند. این در حالی ‌است که کسی این کتاب را ترجمه کرده که خودش از اهالی سرسخت و پروپاقرص اخبار و رسانه است و همین باعث شده که این کتاب کمتر از یک ماه به چاپ دوم برسد. عادل فردوسی پور این کتاب را زمانی ترجمه و به بازار روانه می‌کند که دو سالی از برنامه پرطرفدار 90 جدا شده بود. به همین دلیل با ترجمه‌ی کتاب پیگیر اخبار نباشید خود و تمامی اهل رسانه را به چالش کشید. انتشارات سرچشمه هم آن ‌را به چاپ رسانده است.

خلاصه کتاب پیگیر اخبار نباشید

کتاب پیگیر اخبار نباشید مخاطبان رسانه‌های گروهی را به تفکری عمیق وا می‌دارد. رولف دراین کتاب بازگو می‌کند که هر روز پیگیر اخبارهای دنیا نباشید، چون این خودش اعتیادآور است و باعث شده تا شما از زندگی عقب بیفتید.

اگر اتفاقات خاصی در دنیا بیفتد مطمئن باشید از اطرافیان خود حتما خواهید شنید. رسانه‌ها و... ذهن شما را محدود می‌کنند و اجازه‌ی تفکر و تامل به شما نخواهند داد. هر سوالی یا مبحث مبهمی برای‌تان پیش آید به طور حتم طبق عادت، سریعا جست‌وجو در رسانه‌ها و کتاب‌ها را آغاز خواهید کرد تا بدون فکر کردن و کمک گرفتن از ذهن خود به پاسخ برسید.

به طور معمول انسان‌هایی با ذهن خلاق که ارائه اختراع یا ایده‌ی جدید یک پروژه و... را انجام می‌دهند یا به ثبت می‌رسانند جز آن دسته از افرادی هستند که برای هر مسئله، اول به ذهن خود رجوع و برای مدتی تفکر می‌کنند، سپس دیدگاه‌های خود را با کتاب یا مطالب دیگر مقایسه می‌کنند. شاید مطالب ارائه شده توسط خودشان تا حدی درست نباشد اما این باعث می‌شود تا برای موفقیت یک قدم جلوتر بردارد، و با رفع تناقضات زودتر به هدفش برسد.

اخبار مختلف، دشمن خلاقیت ذهن است. خلاقیت به تمرکز نیاز دارد تا ایده‌های خود را بپرورانید. در کتاب پیگیر اخبار نباشید به شما راهکارهای تازه‌ای برای ترک پیگیر بودن اخبار و رسانه‌ها و بهتر پروراندن ایده‌ها دارد. بعد از خواندن کتاب Stop Reading The News و انجام راهکارها به این مهم دست می‌یابید که اخبار مهمی را در این دنیا از دست نداده‌اید بلکه چیزهای مهم‌تری را در این زندگی آموخته‌اید.

اخبار برای ذهن ما سمی است

رولف دوبلی در کتاب پیگیر اخبار نباشید معتقد است که محتوای اخبار به صورت انتخابی است. همین موضوع باعث شده تا در ذهن مخاطبان باورهای نادرستی شکل بگیرد، و باورها علت اصلی واکنش‌های نادرست در افراد می‌شوند. 

به گفته‌ی دوبلی اخبار برای ذهن ما سمی است و همانند شکر برای بدن است. اخبار راه تفکر را می‌بندد، خلاقیت را می‌کشد و آرامش ذهنی ما را از بین می‌برد. کتاب پیگیر اخبار نباشید به شما کمک می‌کند تا بهتر فکر کنید و بتوانید کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید و بدون توجه به حواشی زندگی کنید.

چرا کتاب پیگیر اخبار نباشید مورد توجه مخاطبان قرار گرفت؟

کتاب پیگیر اخبار نباشید از نظر مخاطبان کتابی ارزشمند و پرمحتوا به شمار می‌آید، که نتیجه‌ی مثبتی در روند زندگی آن‌ها داشته است. همین‌طور قلم دوبلی در نوشتن و موضوعات انتخابی مورد توجه آن‌ها قرار گرفته است. ترجمه‌ی ساده و روان عادل فردوسی‌پور و همکارانش باعث شده تا خوانندگان، مفاهیم کتاب پیگیر اخبار نباشید را به راحتی درک کرده و از مطالعه‌ی آن لذت ببرند. 

نقد منتقدان کتاب پیگیر اخبار نباشید

در کتاب پیگیر اخبار نباشید دوبلی بر این باور است که اخبار برای ذهن و روح سم است. اما از نظر برخی نقادان، مردم فقط دنبال خبرهایی هستند که در زندگی‌شان از اهمیت بالایی برخوردار است. اغلب افراد کمتری روزانه پیگیر اخبار جهان و خاورمیانه می‌باشند. منتقدان نقد خود را این‌گونه بیان می‌کنند که دوبلی در کتاب پیگیر اخبار نباشید کلمه‌ی اعتیاد را به صورت اغراق‌آمیز توصیف می‌کند. آن‌ها می‌گویند تصور کنید قانونی از امروز در کشور اجرا شده است و مردم چون نمی‌دانند آن‌ را ناخواسته زیر پا می‌گذارند، پس اگر همه اخبار را کنار بگذارند و به زندگی روزمره خود برسند، حرف دوبلی درست نیست. اما منتقدان دوبلی را هم درک می‌کنند. چون امروزه به دلیل ویروس کرونا، مردم پیگیر مرگ و میر و واکسن و... هستند و استرس بیش از حد در جسم و روح آن‌ها نشسته است.

نظرات مخاطبان در مورد کتاب پیگیر اخبار نباشید

از نظر مخاطبان کتاب پیگیر اخبار نباشید درست روی چیزی دست گذاشته که جامعه امروز به آن احتیاج دارد. جامعه‌ای که غرق در اخبار روزانه و لحظه به لحظه شده است، و مثل خوره زمان ارزشمند ما را به فنا می‌دهد. آن‌ها معتقد هستند که دوبلی جسورانه به نقد عقلانی اخبار روزانه می‌پردازد و موشکافانه و با دید بازتر حرف‌هایش را به قلم نگارش در آورده است.

اگرچه نیمی از مخاطبان، اول به خاطر اسم مترجم برای‌شان این کتاب جذاب به نظر آمد، و معروفیت عادل فردوسی‌پور هم برای به سر زبان انداختن کتاب پیگیر اخبار نباشید بی علت نبود. برخی با خواندن این کتاب به این نتیجه رسیدند که خبرها هرچقدر فوری باشند همانقدر بی‌اهمیت‌تر هستند. مخاطبان این کتاب را برتر از کتاب‌های دیگر دوبلی می‌دانند. البته برخی از آن‌ها انتقادهایی هم به آن وارد کردند. می گویند وقتی ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تمامی اتفاقات دنیا و... روی معیشت زندگی‌مان تاثیر می‌گذارد، پس دوری از اخبار ممکن نیست.

کلام آخر

اگر مداوم پیگیر اخبار هستید و تمام وقت‌تان به پای رسانه‌های اینترنتی و خبرهای تلویزیونی و... تلف می‌شود، خواندن این کتاب را در اولویت زندگی‌تان قرار دهید. خواندن کتاب پیگیر اخبار نباشید این امکان را به شما می‌دهد تا حداقل 90 دقیقه بیشتر زمان مفید برای خودتان داشته باشید. نظرتان در مورد این کتاب را با ما در میان بگذارید.

دوست دارید این کتاب را با تخفیف خریداری کنید؟ پس همین حالا به صفحه‌ی خرید کتاب پیگیر اخبار نباشید در فروشگاه اینترنتی خزان بوک مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
به اشتراک بگذارید
ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد